Asfaltul, cunoscut și sub denumirea de bitum, este o sursă importantă de poluare a aerului, mai ales în regiunile călduroase. Pentru o anumită categorie de poluanți, emisiile din bitumul de pe străzi sau de pe acoperișuri ar putea fi o problemă mai mare decât emisiile provenite de la autovehicule.
Peeyush Khare, de la Universitatea Yale, și colegii săi au introdus mostre de asfalt într-un cuptor închis, pentru a le analiza emisiile în detaliu. Le-au încălzit la temperaturi de la 40 de grade Celsius la 200 de grade Celsius și au constatat că emisiile totale s-au dublat la creșterea temperaturii de la 40 de grade Celsius la 60 de grade Celsius, temperatură de vară obișnuită într-o zonă călduroasă.
Poluanții emiși au fost din categoria chimicalelor cu carbon, mai ales cei cu 12-25 atomi de carbon în moleculă.
”Mulți dintre acești compuși se pot condensa pentru a forma aerosoli organici după reacțiile din atmosferă”, a declarat Drew Gentner, de la Universitatea Yale, coautoare a studiului.
Aerosolii organici, la rândul lor, pot forma microparticule denumite PM2.5, care sunt unul dintre cei mai periculoși poluanți pentru sănătatea umană.
Emisiile pot fi declanșate de acțiunea directă a luminii solare asupra asfaltului. În condiții controlate, aceasta a dus la o creștere a emisiilor de 300%.
Poluarea provenită de la autovehicule este în scădere în multe zone, pe măsură ce mașinile pe combustibili fosili sunt înlocuite cu cele electrice. Dar poluarea provenită de la asfalt ar putea crește, susțin cercetătorii. Aceasta deoarece schimbările climatice duc la creșterea temperaturilor, care pot declanșa mai multe emisii din asfalt.
”Megaorașele vor fi, probabil, zonele în care schimbările climatice vor crește temperaturile urbane”, a declarat Gentner. ”Nu facem recomandări politice”, a mai declarat cercetătorul, subliniind nevoia de a înțelege mai bine cât de multă poluare emite asfaltul în timpul duratei sale de viață și modul în care aceasta interacționează cu alte surse de poluare.
Sursa: New Scientist