Vitamina C: surse, beneficii și deficiență

publicat de Florin Mitrea
22 vizualizări
Fructe

Vitamina C, cunoscută și sub denumirea de acid ascorbic, este importantă pentru numeroase funcții ale organismului. Deși ocupă un loc aparte printre suplimentele pentru îmbunătățirea imunității, efectele sale asupra sănătății se extind mult dincolo de prevenirea unei simple răceli de sezon. Vitamina C este un nutriment complex și puternic, esențial pentru creșterea și dezvoltarea corpului.

Oamenii de știință încă descoperă întregul potențial al vitaminei C în privința prevenirii afecțiunilor cronice. Chiar dacă ar putea reprezenta o surpriză pentru mulți, nu este sigur dacă această vitamină poate trata o răceală obișnuită. Însă aceasta nu înseamnă că vitamina C nu este bună pentru sistemul imunitar.

De ce avem nevoie de vitamina C?

Deși adesea este văzut doar ca un stimulator al imunității, acidul ascorbic este esențial pentru diferite aspecte ale sănătății și bunăstării noastre. Vitamina C este importantă pentru formarea colagenului, a hormonilor (mai ales adrenalina) și a carnitinei – un compus care ajută la transformarea grăsimilor în energie. Vitamina C protejează împotriva stresului oxidativ, ajută la absorbția fierului la nivelul tubului digestiv și este implicată în numeroase căi metabolice.

Dezvoltarea și repararea țesuturilor

Potrivit Institutului Național de Sănătate din S.U.A., vitamina C este esențială pentru funcționare corespunzătoare a țesuturilor conjunctive, inclusiv a pielii, tendoanelor, ligamentelor și vaselor de sânge. Corpul nostru are nevoie de acest micronutriment pentru formarea colagenului – un tip de proteină care conferă structură și rigiditate. Vitamina C este importantă pentru repararea și întreținerea cartilajelor, a oaselor și a dinților, precum și pentru vindecarea rănilor și formarea cicatricilor.

Acidul ascorbic este important îndeosebi pentru repararea țesuturilor și este un compus-cheie în recuperarea rapidă după vătămări musculoscheletale.

Antioxidant

Vitamina C este un antioxidant puternic și ajută la protejarea celulelor față de daunele produse de radicalii liberi la care corpul este expus în mediu, cum ar fi poluarea aerului, fumul de țigară și lumina ultravioletă de la soare. Acidul ascorbic este necesar și pentru regenerarea altor antioxidanți din organism, așa cum este vitamina E.

În același timp, oamenii de știință studiază dacă vitamina C, prin limitarea efectelor radicalilor liberi, ar putea ajuta la prevenirea sau întârzierea dezvoltării anumitor tipuri de cancer, afecțiuni cardiovasculare și a altor boli asociate cu nivelurile ridicate de stres oxidativ.

Imunitate

Vitamina C este adesea folosită pentru prevenirea sau tratarea răcelilor obișnuite și a infecțiilor respiratorii. Totuși, dovezile în acest sens nu sunt foarte clare.

Există câteva mecanisme prin cate vitamina C întărește apărarea noastră împotriva microbilor și a factorilor dăunători din mediu: susține integritatea țesuturilor conjunctive, stimulează producția globulelor albe și reduce nivelurile proceselor inflamatorii. În același timp, numeroase studii au arătat că suplimentele cu vitamina C nu reduc numărul infecțiilor la populația generală. Două evaluări clinice au constatat o reducere a duratei simptomelor de răceală în cazul administrării a 6-8 g de vitamina C pe zi.

Sănătatea ochilor

Există dovezi ale rolului jucat de vitamina C în sănătatea ochilor, mai ales pentru prevenirea cataractei. Cataracta este o afecțiune în care cristalinul se opacifiază, ducând la pierderea progresivă a vederii. Această afecțiune este principala cauză a orbirilor din întreaga lume.

Deoarece cataracta este strâns legată de îmbătrânire și de diabetul de tip 2, ea devine o îngrijorare de sănătate publică tot mai mare. S-a sugerat că antioxidanții, așa cum este vitamina C, ar putea întârzia instalarea acestei afecțiuni și ar putea îmbunătăți calitatea vieții persoanelor expuse riscului.

Sănătatea creierului

Vitamina C ar putea juca un rol important în sănătatea creierului. Acest micronutriment ajută la menținerea integrității și funcțiilor sistemului nervos central. Acidul ascorbic contribuie la buna funcționare a neuronilor și a transmiterii fără întrerupere a semnalelor nervoase în tot corpul.

Sănătatea dinților

Parodontoza (sau boala parodontală) este o afecțiune în care gingiile și osul din jurul dinților se inflamează puternic. Potrivit International Journal of Environmental Research and Public Health, persoanele care suferă de parodontoză prezintă o deficiență de vitamina C. Acidul ascorbic a fost asociat și cu reducerea riscului de dezvoltare a bolii gingiilor.

De câtă vitamină C avem nevoie?

Doza zilnică recomandată (DZR) de vitamină C variază în funcție de vârstă, sex și alți factori. De obicei, DZR este 75 mg pentru femei și de 90 mg pentru bărbați. Femeile însărcinate sau care alăptează trebuie să ia între 80 și 120 mg, în funcție de vârstă. Fumătorii au nevoie de o cantitate de vitamina C mai mare cu 35 mg decât nefumătorii.

Cea mai mare parte a populației poate consuma până la 2 g de vitamina C fără a suferi de efecte secundare, deoarece acest micronutriment este solubil în apă. Această înseamnă că acidul ascorbic nu este stocat în organism și că este filtrat din corp prin urină.

Care sunt cele mai bune surse de vitamina C?

Este bine cunoscut faptul că citricele sunt unele dintre cele mai bune surse de vitamina C. Cu toate acestea, multe fructe și legume conțin niveluri similare, dacă nu chiar mai mari, de acid ascorbic. Iată câteva exemple:

  • guavele: 228 mg la 100 g (254% din DZR);
  • kiwi: 93 mg la 100 g (103% din DZR);
  • ardeii grași: 128 mg la 100 g (142% din DZR);
  • căpșunule: 59 mg la 100 g (65% din DZR);
  • portocalele: 53 mg la 100 g (59% din DZR);
  • broccoli: 89 mg la 100 g (99% din DZR).

Deficiența de vitamina C

Deficiența de vitamina C este cunoscută sub denumirea de scorbut. Simptomele tipice includ oboseală  musculară, sângerări gingivale, pierderea dinților, vindecarea lentă a rănilor, anemie, probleme tegumentare și pierdere în greutate. În cazuri grave, scorbutul poate deveni fatal.

Deficiența de vitamină C era un fenomen relativ frecvent în secolele XVI, XVII și XVII, mai ales la marinarii care nu aveau acces la produse proaspete. În prezent, cazurile sunt foarte rare în rândurile populațiilor occidentale.

Este de menționat că anumite persoane pot prezenta un risc mai crescut de a dezvolta o deficiență de vitamina C, ca de exemplu fumătorii și pacienții care se recuperează după intervenții chirurgicale, traume, septicemie și arsuri.

Sursa: Live Science

Din aceeași categorie

© 2022  Florin Mitrea – WordPress Theme Designed and Developed by PenciDesign

Acest site folosește cookies pentru a îmbunătăți experiența de navigare. Acceptă Detalii