Amprenta de carbon a avioanelor private a crescut cu 46% între 2019 și 2023 și va continua să crească dacă industria ultra-luxului nu este reglementată, potrivit unui nou studiu publicat recent. Emisiile avioanelor private, în special cele de dioxid de carbon, au atins apogeul în vara europeană și în preajma unor evenimente globale majore, cum ar fi Cupa Mondială, Festivalul de Film de la Cannes și summit-urile climatice ale ONU, arată studiul.
Fiind alegerea la îndemână a celor bogați și celebri, avioanele private reprezintă forma de zbor cea mai mare consumatoare de energie, motiv pentru care această industrie este ținta preferată a protestatarilor împotriva schimbărilor climatice.
Aviația privată a fost responsabilă pentru emiterea a 15,6 milioane de tone de dioxid de carbon în anul 2023, scriu autorii studiului de la universități din Suedia, Danemarca și Germania. Această valoare reprezintă mai puțin de 2% din emisiile totale de dioxid de carbon ale aviației comerciale. Însă avioanele private transportă doar circa 256.000 de oameni – aproximativ 0,003% din populația adultă la nivel global -, ceea ce înseamnă emisii semnificativ mai mari per pasager decât în cazul aviației comerciale.
Cercetătorii au analizat datele publice de la circa 18,7 milioane de chartere, care au zburat în perioada 2019-2023, reprezentând vasta majoritate a aviației private globale. Jumătate dintre aceste călătorii au fost pe distanțe mai mici de 500 de kilometri și multe dintre ele au fost fără pasageri, doar pentru preluarea sau efectuarea unei livrări. Cercetării au constatat că aceste călătorii pe distanțe scurte de multe ori înlocuiesc călătoriile cu mașina doar din motive ce țin de timp sau conveniență.
Aproximativ două treimi din avioanele private din lume se află în Statele Unite, iar pasagerul mediu are o avere personală netă de 123 de milioane de dolari. În anul 2023, un trafic considerabil al avioanelor private a fost asociat cu evenimente majore precum Super Bowl, Forumul Economic Mondial de la Davos sau conferința COP28 din Dubai. Astfel de evenimente pot atrage sute de zboruri private, care generează emisii considerabile.
Se prognozează că industria avioanelor private va crește până în 2033 cu o treime față de cele 26.000 de avioane de astăzi. Această înseamnă că emisiile avioanelor private vor deveni o sursă tot mai importantă de dioxid de carbon, în termeni relativi și absoluți.
Călătoriile cu avionul privat „ilustrează dilema politică a abordării rolului celor bogați, deoarece factorii de decizie politică sunt reticenți în a se concentra pe cei bogați și puternici”, conchid autorii studiului.
Sursa: Science Alert