Dacă v-ați uitat vreodată pe cer și v-ați întrebat ce este cu acele dungi lungi și albe care apar în spatele avioanelor, cu siguranță nu sunteți singurul. Aceste linii fantomatice se numesc dâre de condensare și nu sunt fum, poluare sau otravă (în ciuda a ceea ce ar putea susține o serie de YouTube-eri populari). De fapt, sunt în mare parte gheață.
Atunci când motoarele cu reacție ard combustibil, unul dintre produsele secundare pe care le emit sunt vaporii de apă, care ies împreună cu gazele de eșapament. La altitudini de croazieră (de obicei, între 7.000 și 12.000 de metri), acei vapori fierbinți lovesc aerul rece și se condensează rapid în picături minuscule de apă, care apoi îngheață aproape instantaneu, formând o dâră vizibilă de cristale de gheață.
Dacă un avion lasă sau nu o dâră de condensare depinde de câțiva factori atmosferici-cheie, în principal temperatura, altitudinea și umiditatea. În aerul uscat, vaporii se pot disipa înainte de a se putea forma o dâră. În aerul umed și rece, vaporii persistă și se cristalizează, producând uneori o dâră groasă, asemănătoare unui nor, care se poate întinde pe kilometri întregi. De aceea, ați putea observa două avioane zburând la altitudini diferite, unul lăsând o dâră dramatică, iar celălalt părând să nu producă nimic, deoarece condițiile din jurul lor nu sunt aceleași.
Dârele de condensare dispar de obicei în câteva minute, dar în condițiile potrivite, pot rămâne nemișcate și se pot răspândi. Când se întâmplă acest lucru, pot semăna cu norii de mare altitudine și chiar pot afecta vremea și modelele climatice prin captarea căldurii în atmosferă.
Cum se formează dârele de condensare?
Dârele de condensare sunt un indiciu al fizicii în acțiune. Atunci când combustibilul pentru avioane arde, acesta eliberează dioxid de carbon, vapori de apă și urme de gaze. Acești vapori de apă se amestecă cu atmosfera deja rece, de joasă presiune, adesea în jur de -40 grade sau mai rece, și se condensează rapid. În fracțiunea de secundă de după ieșirea din motoare, acei vapori îngheață în cristale de gheață, formând ceea ce vedem ca o dâră de condensare.
Persistența unei dâre de condensare depinde de umiditatea și condițiile de vânt de la altitudine. Aerul uscat va duce la o persistență scurtă. Aerul umed, pe de altă parte, poate duce la dâre de condensare de lungă durată, care se răspândesc sub forma a ceva ce arată ca un nor cirrus.
Aceste dâre de condensare de lungă durată sunt studiate datorită potențialului lor de a capta căldura și de a influența subtil clima, în special în coridoarele cu trafic intens. Prin expulzarea gazelor de eșapament fierbinți în atmosfera superioară rece, norii subțiri și înghețați de condensare rezultați captează căldura care radiază de la suprafața Pământului, acționând efectiv ca o pătură termică.
Cercetătorii au descoperit că efectul de încălzire al dârelor de condensare ar putea depăși de fapt impactul total asupra climei al tuturor emisiilor de dioxid de carbon provenite din aviație de la apariția acesteia. Se așteaptă ca problema să intensifice. Avioanele mai noi, mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, tind să producă dâre de condensare mai persistente, iar unele proiecții sugerează că impactul total al aviației asupra încălzirii s-ar putea tripla până în 2050, dacă nimic nu se schimbă.
Apoi mai există un tip de dâre de condensare ce arată diferit de restul. Această dâră de condensare aerodinamică iridescentă apare într-o atmosferă deosebit de umedă. Atunci când are loc o reducere a presiunii deasupra unei aripi în condiții de portanță mare, această umiditate poate crea un fel de nor de condens deasupra aripilor unui avion.
Demitizarea dârelor chimice
Ani de zile, o parte vocală a internetului a insistat că urmele lăsate de avioane pe cer sunt „dâre chimice” (chemtrails), adică substanțe chimice secrete pulverizate în mod deliberat de guverne pentru orice, de la controlul minții la manipularea vremii. Cele mai extravagante afirmații susțin că guvernul pulverizează dâre chimice pentru a încălzi clima, folosindu-se de acest aspect ca justificare pentru inițiativele restrictive de politică climatică menite să limiteze libertățile individuale.
Dar iată realitatea banală: dârele de condensare sunt doar vapori de apă. Se formează atunci când gazele de eșapament fierbinți și umede ale unui motor de avion întâlnesc aerul înghețat la altitudini mari. Asta e tot. Ele nu conțin agenți care modifică mintea sau altceva. De altfel, niciun studiu științific serios nu a descoperit vreo dovadă care să susțină teoria conspirației dârelor chimice.
Așadar, de ce persistă mitul? În parte pentru că dârele de condensare par pur și simplu convingătoare, mai ales când plutesc pe cer. Fenomenele atmosferice au fost dintotdeauna surse de intrigi și neîncredere, iar dârele de condensare reprezintă o țintă ușoară pentru persoanele deja înclinate să nu aibă încredere în expertiza și explicațiile științifice. În mod ironic, credința în dârele chimice distrage atenția de la preocuparea foarte reală a modului în care dârele de condensare contribuie la încălzirea planetei.
Sursa: Sciencing.com