Superiahturile sunt jucării de lux notoriu de poluante, doar o singură astfel de mașinărie putând elibera în atmosferă 7.020 de tone de dioxid de carbon în fiecare an. Însă, deși este puțin probabil ca miliardarii lumii să renunțe la vasele lor de lux, există acum posibilitatea de a construi superiahturi mai ecologice. Aceasta este ideea din spatele „Project 821”, considerat primul superiaht alimentat cu hidrogen din lume.
Project 821 a fost proiectat și construit de consorțiul danez Feadship, pe parcursul a cinci ani. Având o lungime de 80 de metri, superiahtul poate călători pe distanțe mai scurte decât superiahturile standard de pe piață, dar își operează toate facilitățile cu energie verde obținută din hidrogen (pile de combustie pe bază de hidrogen).
Pilele de combustie pe hidrogen (celulele cu hidrogen) generează energie prin convertirea hidrogenului lichid în electricitate, care este apoi stocată în baterie litiu-ion. Însă, spre deosebire de motoarele care ard combustibili fosili și emit fum și alți poluanți, celulele cu hidrogen emit doar vapori de apă inofensivi. Această tehnologie a fost extrem de costisitoare timp de mulți ani, dar progresele recente au permis proiectanților să integreze aceste alternative verzi în mașini, avioane și bărci.
Desigur, încă există numeroase obstacole de depășit. Chiar dacă este ușor, hidrogenul lichid trebuie stocat în rezervoare masive, la temperaturi criogenice (-253 de grade Celsius), într-o secțiune specială a vasului. Potrivit Feadship, hidrogenul lichid necesită un spațiu de stocare de 8-10 ori mai mare raportat la cantitatea de energie generată, comparativ cu motorina. Toate dotările asociate cu generarea energiei au necesitat lungirea vasului cu încă 4 metri față de specificațiile originale.
Un superiaht alimentat cu hidrogen
Și cu siguranță se pare că Project 821 îndeplinește cerințele prealabile ale unui superiaht, cu cinci punți deasupra liniei de plutire și două sub ea. Cele 14 balcoane și șapte platforme pliante adăpostesc și o piscină, jacuzzi, baie de aburi, două dormitoare, două băi, sală de sport, cămară, birouri echipate cu șemineu, sufragerie, bibliotecă și o terasă completă.
Totuși, aceste dotări de lux vor trebui să rămână relativ aproape de port pentru moment. Project 821 încă nu este capabil să genereze și să stocheze suficientă energie pentru a efectua călătorii lungi, dar poate face față la „o săptămână întreagă de operare silențioasă și fără emisii la ancoră sau navigare pe distanțe scurte cu o viteză de 10 noduri”, potrivit Feadship.
„Am arătat acum că stocarea criogenică a hidrogenului lichid în interiorul unui superiaht este o soluție viabilă”, spune Jan-Bart Verkuyl, director al Feadship și CEO al Royal Van Lent Shipyard. Iar la orizont sunt alte progrese în domeniul pilelor de combustie.
Bineînțeles, soluția cea mai verde este renunțarea completă la astfel de vase de lux, înainte ca creșterea nivelului mărilor să inunde chiar și porturile celor mai bogați miliardari ai lumii. Însă este important de văzut că pe piață sunt introduse soluții prietenoase cu mediul, chiar dacă aspectul lor ține mai degrabă de un film cu James Bond.
Ce este o pilă de combustie?
O pilă de combustie este o celulă electrochimică ce convertește energia chimică a unui combustibil (adesea hidrogenul) și a unui agent oxidant (adesea oxigenul) în electricitate printr-o serie de reacții redox (reacții de oxido-reducere).
Pilele de combustie sunt diferite de baterii prin necesitatea unei surse continue de combustibil și oxigen (de obicei luat din aer) pentru a susține reacția chimică, în timp ce într-o baterie energia chimică provine de obicei din metale și ionii lor sau oxizi, care de obicei sunt prezente deja în baterie. Pilele de combustie pot produce electricitate continuu cât timp sunt alimentate cu combustibil și oxigen.
Avantajele pilelor de combustie sunt faptul că ele nu poluează mediul înconjurător, funcționează fără vibrații sau zgomote și produc curent continuu la tensiuni scăzute, dar intensități medii.
Sursa: Popular Science, Wikipedia